kolmapäev, 19. detsember 2007

Strateegilised otsused

Tuginevad SWOTi koondil:
tugevus - kivi, asukoht, teedevõrk, vaba maa
nõrkus - vesi ja kanalisatsioon, maine, keskuse puudumine, raha nappus
võimalus - Ämari arendus, raudtee kasutus, vangla-ala tööstuslik kasutus
ohud - müra, veetasemed, otsustustase mujal

Kuidas tugevusi ära kasutada?
kivi - vajadused, võimalused ja seostus veeprobleemidega
asukoht - ka magalastsenaariumi puhul sotsiaalsfäärile vaja enamat
puhkemajandus - mets, uued järved - rekultiveerimistingimused
laienemise suunad - Vasalemmast Ämari suunale, kuid see eeldab puhastusseadmete lahendusi (lootused Ämari Baasil, kuid vaja täpsustada, sest lennuraja projektis neid pole)

Kuidas nõrkustest jagu saada?
maine - aitab vanglate sulgemine
raha - vallarahvastiku kiirem suurenemine või liitumine naabritega
noored - vajalikud arenguvõimalused ja tulevikuperspektiivid

Seega vaja teha strateegilised valikud.

1. Valla laienemise/suurenemise teema
- status quo = arendustegevus piirata kitsalt olemasolevate alevitega, mujal hajaasustus suuremate kruntidega - see aga tähendab et raha ei ole ja ei tule.
- elanike arvu tõus - vajalik määrata arengusuunad. Kuhu elamud, kuhu tööstus ja kuhu muu ettevõtlus

2. Paekivi kasutamine
- lõpetada kasutus kui praeguse tehnoloogiaga kasutatavad varud otsa saavad - ehituskillustik 5 aastaga, tööstustoore 15 aastaga, rekultiveerida alad
- koostada pikaajaline paekivi kasutuse strateegia, Vasalemma kaevanduses siirduda sügavamatesse kihtidesse ja rajada samas ka Vasalemma alevi vee- ja kanalisatsioonitorustikud. Tõenäoliselt mitte kavandada asustust Vasalemma karjäärist lõunas, kagusse raudteest.
- määratleda täpsem võimalik kasutusvaldkond aladele, kus on lubjakivivarud (kardirada, rallikrossirada - vbla veel kuskil) - jätta reservi ajaks kui tehnoloogia võimaldaks kasutada või püüda reservidest maha arvata

3. Kui valida valla laienemise strateegia, siis
- kas vajame uut vallakeskust? Kuhu? kas rallikrossiraja ja jõe vahelisele alale, jõe ja Rummu vahele või Rummu ja Ämari vahele? Mida kujutab endast võimalik keskus?
- kas soovime säilitada aedlinliku elulaadi ja laiendada seda ka uuselamualas, nõuded sotsiaalsfäärile (koolid, lasteaiad ja muu teenindus)
- kas vajame ka tööstust ja logistikat - et kasutada ära Ämari baasi ja Paldiski sünergia? Kas ala piirdub vaid seniste vanglatega või laieneks Rummu-Ämari vahelisele alale?
- planeerida üldisemalt Vasalemma aleviku ja jõe vaheline ala ja ka Rummu-Ämari vaheline ala, määratledes olulisemad infrastruktuurikoridorid

4. Ämari baasiga seonduvad arengud
- NATO suunas on otsused tehtud ja töö käib. Ilmselt lisandub lähiaastatel 200-300 uut töökohta
- tsiviillennundus - Ülemiste jaama jaoks tehakse praegu pikaajalist strateegiat, praegu teadaolevate andmete alusel võib eeldada kaubalennunduse (cargo) ja väikelennukite teenindamist esimeses järgus, võimalik ka et odavlennufirmade ja charter-reiside teenindamist. Põhilennuliiklus ei tuleks tõenäoliselt enne 2030 aastat. Lisanduvate töökohtade arv oluliselt suurem, kuid seda mitte lähema 10 aasta jooksul.
-- tugevused, miks Ämari võiks sobida tsiviilkasutuseks - angaaride sobivus väikelennukitele, vaba ala vanglate piirkonnas mis sobiks nii logistikale kui tööstusele, võimalik täiendava lennuraja loomine põhja pool olemasolevat rada
-- mürahirmud - põhilised mürakoridorid Keila ja Padise suunal, ei mõjuta Vasalemmat; lennubaasi ala on eraldatud metsavööndiga; tsiviillennukid suhteliselt vaiksemad , militaarsuuna osas pole palju teha.
- 2008 võiks käivituda uus maakonna teemaplaneering, mis fikseeriks vajalikud infrastruktuurikoridorid

Siin siis alust strateegilisteks otsusteks. Selle alusel saab edasi planeerida, kas, kuhu ja kuidas.

3 kommentaari:

Ain Kendra ütles ...

Ämari teema jätkuks - uudistest käis läbi et Rapla külje all Kuusikul tahetakse väikelennukite lennuvälja teha. Ehk arendada. Rapla vald härjal sarvist hakanud.
Rapla on küll vähe kaugemal kui Ämari nii et ma ootaks praegu veel kuskilt kolmandat kandidaati - kuuldavasti on soovid ka Rae vallas olemas, kuigi kohta täpsemalt ei oska öelda. Neid paiku võibki rohkem olla, ma arvan et remondibaasina oleks Ämari viimase peal, selliseid angaare mujal pole.
Eks me näe, kõik see infrastruktuur maksab ka midagi, mis ühel lennuväljal olema peab. Ämaril on lennutehniline osa ju olemas, ainult maismaaühendus tahab parandamist. Kuusikul on teeühendus norm, ainult asi kaugevõitu...

Ain Kendra ütles ...

Autokrossi ja kardiraja all on siis paekivivarud. Kas sinna tasub miskit peale ehitada? Kas saab? Võibolla on tegemist sellise kompromissiga, et kui Vasalemma karjäär võetakse süvakasutusse, siis saab. Aga see on võibolla. Ja sõltub keskkonnaministeeriumist.

Ain Kendra ütles ...

Keskus - kas põhikool ehk siis endine mõis, ongi sobilik keskusepaik? Siit tekiks hoopis see teema, et kui vald peaks niipalju kasvama et lastele suuremat koolimaja vaja, siis võibolla sobiks seesama mõisahoone vallamajaks paremini. Valla keskuseks? Iseenesest asukoht on tõesti valla keskel (no kas nüüd millimeetri jagu a siiski). Mu meelest ainus tõsisem mure on just selle kõrvalpaikneva maanteega. Lahendaks sissesõidu pigem nii, et tooks ringiga maanteele ehk siis sulgeks olemasoleva mahasõidu.